04.12.2012 Joulu lähestyy – miten
Sinä lähestyt, joulua?
Mutta, hox,
hox, kaikki joulu- ja muut ”hullut”! Koko
joulua ja siitä tulevaa "joulutunnelmaa" ei olisi edes olemassa, jos
siihen "uskonnollinen näkökulma" ei olisi antanut aihetta 2000 vuotta
sitten.
Edellä olevan kirjoitin facebookiin
seinälleni kommenttina tuohon Kalevan artikkeliin. Siitä seurasi keskustelu:
1. kommentoija:
”Kyllä joululla on vankat
pakanallisetkin traditiot takanaan. Vuodenkierrossa ollaan talvipäivän
seisauksessa. Meillä esim. 'joulupukki' - tuo 'pukki'-osa tulkittuna ao.
eläimeksi on tätä varhaisempaa joulutraditiota. 'Jul' sana on samaa perua kuin
'wheel' sana englanninkielessä.”
Oma kommentti:
Niin on, pakanalliset perinteet!
Talvipäivän seisaukseen pohjoisella pallonpuoliskolla liittyy pakanallisia
traditioita, paljon ennen Jeesuksen syntymää.
Jeesuksen tarkasta syntymäajasta ei ole tietoa, todennäköisesti
syys- lokakuun aikana muutama vuosi ennen ajanlaskumme alkua.
Mutta, Hän on kuitenkin syntynyt ja
elänyt noin 2000 vuotta sitten. Tämän vahvistavat pakanalliset
historioitsijatkin. Siitä, minkä takia syntymäjuhlaa vietetään vuoden
pimeimpänä aikana, ei minulla ole tietoa.
Viittasin
historiasijoihin ja historialisiin tosiasioihin. Pakanallisia taruhahmoja ei
ole ollut koskaan olemassa, ei edes Joulupukkia. Jeesus on ollut!
Me
suomalaiset ja koko kristillinen maailma olemme halunneet ja edelleen haluamme
juhlistaa todellista historian suurinta tapahtumaa, joksi joulu on kaikkialla
maailmassa muodostunut.
Edellä
kerrottu tapahtuma tekee meille todellisen joulun, Jeesuksen syntymäjuhlan.
Saattaa tehdä jopa "jouluhullun", koska "hullutustahan" se
on uskoa 2000 vuotta sitten eläneeseen aikansa kapinalliseen.
2. kommentoija:
”Joulu
on itse asiassa pakanallinen juhla, ja kaikkein ankarimman linjan kristityt
eivät halua viettää sitä ollenkaan. Sitä paitsi Jeesuskin syntyi syys-lokakuun
vaihteessa juutalaisten lehtimajajuhlan aikaan, ei "jouluna".”
Oma kommentti::
"Ankarat"
ortodoksijuutalaiset eivät vietä joulua. Jeesus syntyi, syys-lokakuun vaiheissa
ja muutama vuosi ennen ajanlaskumme alkua, kuten kommentissani kirjoitin.
Lisäksi kirjoitin, että jouluna vietetään Jeesuksen syntymäjuhlaa, eikä
syntymäpäivää. Ja
vielä kirjoitin, että jouluun, eli talvipäivän seisaukseen liittyy pakanallisia
traditioita jo paljon ennen Jeesuksen syntymää. Ja edelleen kirjoitin, että
koko kristillinen maailma haluaa juhlistaa historian suurinta tapahtumaa
jouluna.
Niin tai
näin, niin tuo ajankohta, noin 2000 vuotta sitten, on muodostunut
merkittävimmäksi tapahtumaksi maailmassa, kuten kirjoitin. Ajanlasku alkaa joka
paikassa noista ajoista. Jopa kiinalaisilla, vaikka heillä on oma ajanlasku
siellä taustalla.
Matteuksen evankeliumi kertoo
Jeesuksen syntyneen kuningas Herodeksen aikana, jonkin aikaa ennen hänen kuolemaansa.
Historioitsija Josephuksen mukaan Herodes kuoli hieman ennen pääsiäistä vuonna
4 eaa..
Luukkaan evankeliumi puolestaan
sanoo Quiriniuksen olleen Jeesuksen syntymän aikaan Syyrian käskynhaltijana,
joka viittaisi vuoteen 6-7 jaa. Nykyään suuri osa Jeesusta historiallisena
pitävistä tutkijoista pitää vuotta 4 eaa. todennäköisimpänä vaihtoehtona.
Jeesuksen syntymän ajankohtaa on määritelty myös Betlehemin tähden mukaan:
Yksi
mahdollisuus on pyrstötähti eli komeetta. Kiinalaiset tähtitieteilijät havaitsivat
vuonna 12 eaa. kirkkaan komeetan, joka sittemmin on tunnistettu Halleyn
komeetaksi. Myös muista komeetoista on havaintoja vuosilta 10–5 eaa.
Toinen mahdollisuus on nova tai
supernova. Ne ovat räjähtäviä tähtiä, jotka ilmestyvät yhtäkkiä ja loistavat
jonkin aikaa voimakkaasti. Kiinalaiset ja korealaiset tähtitieteilijät
havaitsivat novan, tai mahdollisesti supernovan, vuonna 5 tai 4 eaa. Se loisti
taivaalla peräti 70 päivän ajan ja erottui hyvin myös päiväsaikaan. Supernova
ei kuitenkaan liiku taivaalla, joten se ei olisi voinut näyttää tietä Jeesuksen
luo niin kuin Raamatussa kerrotaan.
Kolmas mahdollisuus on
planeettakonjunktio, joka tarkoittaa kahden tai useamman planeetan näkymistä
samassa suunnassa Maasta katsottuna. Tällöin ne näyttävät yhdistyvän yhdeksi
kirkkaaksi kappaleeksi. Yksi perinteisistä Betlehemin tähden selityksistä on
ollut Jupiterin ja Saturnuksen niin sanottu Suuri konjunktio, jossa ne
kohtasivat toisensa kolme kertaa peräkkäin. Tämä tapahtui kuitenkin jo vuonna 7
eaa. TÄHÄN ILMIÖÖN PAAVI VIITTAA!
Betlehemin tähden on myös esitetty
liittyvän Venuksen ja Jupiterin vuosina 3–2 eaa. tapahtuneisiin konjunktioihin.
Ne sijoittuisivat jo lähelle Jeesuksen oletettua syntymävuotta, josta tosin vallitsee
erilaisia käsityksiä.
Tähti on myös saattanut olla
paikallinen tähtitieteellinen ilmiö, joka oli näkyvissä vain Lähi-idässä ja
itämaan tietäjien kotiseuduilla. Betlehemin tähden historia jäänee lopultakin
olettamusten varaan.
Lopuksi: Edellä oleva ei vie pohjaa siltä, että Jeesus ei olisi syntynyt ja
ollut olemassa. Nuo luonnonilmiöt ja viittaukset hallitsijoihin todistavat
luonnontieteiden ja historian tapahtumilla sen olevan totta. Ja, väliäkö sillä on
– vuosi sinne tai tänne!
21.11.2012 Israel tarttui aseisiin – jälleen kerran?
"There is no solution for the
Palestinian question except through Jihad. Initiatives, proposals and
international conferences are all a waste of time and vain endeavors."
"Ei ole
muuta ratkaisua Palestiinan kysymykseen kuin Jihad. Aloitteet, ehdotukset ja kansainväliset
konferenssit ovat kaikki ajanhukkaa ja turhia pyrkimyksiä."
Historiaa on välillä hyvä kerrata jo senkin takia, että
ymmärtäisi paremmin tätä päivää. Sama pätee kaikissa asioissa. Joten
kerrataanpa juutalaisen kansan historiaa noin sadan vuoden ajalta:
1890-1910
Venäjän pogromien aikana surmattiin arviolta tuhansia
juutalaisia, jonka ansiosta kaksi miljoonaa juutalaista joutui pakenemaan
Venäjältä muihin maihin. Samoihin aikoihin syntynyt sionismi synnytti ajatuksen
vanhaan kotimaahan palaamisesta, joka tehtiin silloisen Turkin
sulttaanikunnassa maakauppojen muodossa paikallisten suurtilallisten kanssa.
Monet arabiomistajat laskuttivat täysin rappioituneesta autiomaasta arviolta
satakertaisia hintoja, ja moni arabiperhe rikastui näissä kaupoissa. Eräs
näillä kaupoilla rikastuneista oli Yasser Arafatin suku.
1921
Britti-armeija ei kykene suojelemaan juutalaisia kibbutseja
palestiinalaisten toistuvilta hyökkäyksiltä, joka synnyttää tarpeen omille
puolustusvoimille. Haganah syntyy.
1922
Palestiinan alueen siirryttyä briteille, juutalaisille
myönnettiin oikeus omaan kansalliseen kotiin alueen brittiläisessä mandaatissa.
Toistuvat yhteenotot juutalaisten ja palestiinalaisten välillä sai britit
yrittämään tämän kahden ryhmän keskinäisiä neuvotteluita.
Palestiinalaisdelegaatio ei suostunut yhteenkään kompromissiratkaisuun, eikä
hyväksynyt juutalaisten maanostoa tai siirtolaisuutta, vaikka se oli heille
vuonna 1917 brittien toimesta luvattu.
Antisionistisen delegaation puheenjohtaja Musa Pasha
al-Husain oli itse rikastunut myymällä joutomaata juutalaisille kiskurihintaan,
kuten moni muukin delegaation jäsen.
1929
Myöhemmin natsien kanssa veljeillyt suurmufti Hajj al-Husein
kiihotti Palestiinan arabeja pyhään sotaan sionistikulkueen huudettua
Jerusalemissa iskulausettaan "muuri on meidän" lähellä muslimien
kalliomoskeijaa. Koko Palestiinan läpi käynyt väkivallan aalto aiheutti 133
juutalaisen kuoleman. Al-Huseinia ei tuomittu mistään.
1935
Al- Husein suunnitteli fasistisen Italian kanssa asekauppaa,
jonka tarkoituksena oli toimittaa maahan 10 000 kivääriä ja
ilmatorjunta-aseistusta juutalaisten muuttoaaltojen varalle. Kaupasta ei tullut
mitään, mutta Husein sai rahallista avustusta 130 000 punnan edestä.
1936-1944
Natsien nousu valtaan Saksassa aiheutti juutalaisten
valtavat muuttoaallot, joista osa purkautui brittiläiseen mandaattiin. Arabien
väkivaltaisen painostuksen ansiosta juutalaisten oikeutta maanostoon ja
siirtolaisuuteen rajoitettiin huomattavasti rajaamalla vastaanotettavien
pakolaisten määrä brittihallinnon toimesta 75 000 ihmiseen vuoteen 1944 asti.
Kyseistä lakikokoelmaa kutsutaan "valkoiseksi kirjaksi".
Valkoisen kirjan (1939) eräs ehdotuksista oli nykyisen
Israelin kokoinen palestiinalaisvaltio ilman juutalaisten osaa.
Palestiinalaisneuvosto hylkäsi ehdotuksen(!).
1948
Israelin itsenäisyyssota alkaa palestiinalaisten hylätessä
YK:n ehdottaman rajasopimuksen ja arabiliiton hyökätessä vasta muodostuneeseen
Israeliin. Arabiliiton sihteeri Ayman al-Zawahiri kuvaili tapahtuman näin: "Sota tulee olemaan tuhoa ja teurastusta, ja siitä
puhutaan vielä kuin mongolien verilöylystä tai ristiretkestä!"
Urheasta Jihadista tulee kuitenkin Nakba, eli
epäonnistuminen. 700 000 palestiinalaista pakenee juutalaisten kostoa, osan
jäädessä juutalaisten alaisuuteen. Israel oli valmis ottamaan 100 000
palestiinalaista valtionsa alueelle, jos muut arabimaat hyväksyisivät Israelin
oikeuden olemassaoloon. Sopua ei syntynyt. Samaan aikaan 800 000 juutalaista karkotetaan
arabimaista vuoteen 1968 mennessä, vaikka heillä ei ole mitään osuutta Israelin
valtion syntymiseen.
1956
Egyptiläisten valtapiirissä sijaitseva Gaza toimi Israeliin
hyökkäävien palestiinalaisten sissien tukikohtana, samaan aikaan kun Nasser oli
luomassa pan-arabialaista valtioliittoa Syyrian kanssa Israelin kukistamiseksi.
Israelin hyökkäyksen voimasta Egyptin puolustus Siinailla murtuu ja sadassa
tunnissa Israelin armeija on valloittanut tiensä Suezin kanavalle.
1964
PLO perustetaan. Järjestön tavoitteena on juutalaisen
valtion tuhoaminen ilman rauhanmukaisia ratkaisuja.
1967
Kuuden päivän sota: Arabiliittouma yrittää nationalistisessa
hurmoksessa tuhota juutalaisväestön keskittämällä 550 000 miestä Israelia
vastaan. Nasser kerskaili Välimeren pohjukan olevan verenpunainen arabien
hyökkäyksen jälkeen.
Kuuden päivän sotaa edeltävinä päivinä arabijohtajat
puhuivat "sorretuista arabeista" sorrettujen palestiinalaisten
sijaan. On yleisesti tiedossa, että "palestiinalainen kansa"
keksittiin vasta sen jälkeen, kun arabiliittouman armeija tuhottiin kuudessa
vuorokaudessa.
1987 - 1993
Ensimmäinen intifada. Kolarionnettomuudesta alkunsa saanut
mellakka paisuu kokonaiseksi kansannousuksi jonka aikana noin 1800 ihmistä
kuolee. Näistä 1400 palestiinalaisia.
1993
Saatuaan aikaan vain lukemattoman määrän sotilaallisia
epäonnistumisia, PLO suostuu neuvottelurauhaan, ja saa itselleen koko
länsirannan hallintaansa. Kiitoksena saamastaan laupeudesta
palestiinalaisterrorismin määrä räjähtää kasvuun, jota kestää vuoteen 2003
asti.
2000-2003
Toistuvien pommi-iskujen jälkeen Israel rakentaa
palestiinalaisten hallitseman Länsirannan ympärille muurin, joka pienentää
pommi-iskujen lukumäärän murto-osaan entisestä. Vuosien 2000-2003 välillä
palestiinalainen terrorismi tappaa 293 Israelilaista. Vuosien 2003-2006 välillä
enää 64. Poliittinen vasemmisto kauhistui muurin pystyttämisestä, jonka he
yhdistivät Apartheidiin.
2006 …
Hamasin ja Fatahin sisällissodan jälkeen Gazan kaistale siirtyy
Hamasin valtaan. Vuosien 2001 ja 2009 Gazasta ammuttiin Israeliin yli 8600
rakettia. Pelkästään tämän hetkisen kriisin aikana Hamas on ampunut noin 1000
rakettia Israeliin.
Kurpitsalyhdystä on aikojen saatossa muodostunut tärkein Halloweenin -tunnus. Irvistävä kurpitsa tunnetaan myös nimellä Jack O’Lantern. Irlantilaisen tarinan mukaan lyhty on saanut nimensä Jack-nimiseltä juopolta. Hän kiristi pirulta lupauksen, ettei hänen sielunsa joutuisi helvettiin. Jackia ei kuitenkaan hyväksytty taivaaseenkaan. Piru heitti Jackille helvetistä hiilen. jonka mies säilöi lyhdyksi evääksi ottamansa nauriin sisään. Siitä lähtien Jackin sielu on etsinyt itselleen sopivaa lepopaikkaa pienen lyhdyn valossa. Yhdysvalloissa nauris on vaihtunut kurpitsaan. Lyhtyjen lisäksi halloweenin kuvastoa ovat vainajat, aaveet, vampyyrit, noidat ja mustat kissat.
21.10.2012 Estelle -laiva
– väärään aikaan väärässä paikassa
Hiljalleen alkoi
tulla päinvastaista tietoa tapahtumien kulusta ja totuus alkoi näyttää
päinvastaiselta. Laivan pysäyttäminen kansainvälisillä vesillä oli oikeutettua.
Israelilaisten kimppuun hyökättiin ammattitaistelijoitten johdosta ja matkan
tarkoitus oli aivan muuta kuin avustus.
Monet länsimaat asettautuivat
Israelin vastaiseen rintamaan huolimatta, että Gazaa isännöivän Hamasin
tavoitteisiin kuuluu mm. seuraavaa: Demokratian ja sananvapauden kieltäminen, lasten
kouluttaminen sotilaiksi, propagandan syöttäminen (mm. TV, koulukirjat), ihmiskilpien
käyttö rakettien laukaisupaikoissa (mm. koulut, päiväkodit, sairaalat) ja rakettien
laukaiseminen sattumanvaraisesti siviilikohteisiin (terrorismi).
Rauhanneuvotteluitten
historia on haluttu unohtaa. Israel on useaan otteeseen tarjonnut rauhaa
naapureilleen, mutta kaikki arabien kannalta hyvätkin sopimukset on aina
hylätty, mikäli ehtona on ollut rauha Israelin kanssa. Esim. 1967 arabit
julistivat Cartumissa Sudanissa: ”Ei neuvotteluita, ei Israelin tunnustamista,
ei rauhaa Israelin kanssa”.
2000/2001 Ehud
Barak olisi antanut Bill Clintonin johdolla 97 % Länsirannasta, 100 % Gazasta
ja suostunut antamaan 30 miljardin USD tukipaketin palestiinalaispakolaisille.
Jasser Arafat vastasi ”ei”, ja aloitti verisen intifadan.
Gazasta on
ammuttu n. 10000 Qassam -rakettia Israeliin (plus muu roihna), tarkoituksena
aiheuttaa tuhoa siviiliväestön keskuudessa. Israel on ollut kuitenkin kanava,
jota kautta mm. ruokaa, vettä ja lääkkeitä on Gazaan toimitettu. Humanitääristä
apua on toimitettu viimeisen 18 kuukauden aikana yli miljoona tonnia. Hamas on
manipuloinut avustusohjelmia eikä jaa avustusta oikeudenmukaisesti ja näin
syyttömät arabit joutuvat kärsimään.
Vuonna 2009
Israel pysäytti kansainvälisillä vesillä kolme alusta, jotka paljastuivat 500 tonnia
aseita kuljettaviksi aluksiksi. Francop -niminen alus lähti Iranista ja oli
viemässä aseita Hizbollahille Antiguan lipun alla. Tämä alus oli virallisesti
kuljettamassa maahan apua ja pysäytettiin lähellä Kyprosta, vielä kauempana
kansainvälisillä vesillä.
Israelin
60-vuotisjuhlan yhteydessä Iranin presidentti puhui Israelin tv:ssä: ”Viesti Israelille:
Onnittelemme, että olette saaneet yhteen paikkaan sellaisen määrän ihmisiä,
jonka yksi meidän pommi hävittää. Yksi ainoa meidän pommi, joka räjähtää Tel
Avivin yläpuolella avaa käymälän, jonne se saasta, jota sionistijuutalaiset
ovat, vedetään.” Näin presidentti, jonka maa on asiantuntijoiden mukaan pitkällä
ydinaseen kehittämisessä.
Elisabeth
Rehn sanoi Aamu-TV:ssä, että Suomen ulkopolitiikka on ollut edellisellä
hallituskaudella kahden ulkoministerin toimesta harhailua ja EU keskeistä. YK
on jäänyt taka-alalle. Poisjääminen YK:n päättämistä operaatioista (Libya) ja
rauhanturvaajien vähentäminen kriisipisteistä viimeisinä vuosina ei ole oikea
tapa osallistua toimintaan. Pidättäytymisen aika pitäisi olla jo ohi!
Australia ja mm. Ruotsi vastustivat
Palestiinan Unesco jäsenyyttä. Suomi äänesti Libyan, Syyrian, Iranin, Kuuban,
Valko-Venäjän, Saudi Arabian jne. rinnalla puolesta. Uskottavuus puolueettomana
rauhanvälittäjä meni.
Suomen lipun alla Estelle -alus
yritti purjehtia kohti terroristijärjestö Hamasin hallitsemaa Gazaa. Tämä
temppu oli vasten, kuten alussa mainitsin, YK:n laillisena pitämän ns. Palmerin
raportin merisaartoa. Laivassa olevat aktivistit myönsivät itse, että
ensisijainen tarkoitus on ollut saattaa Israel huonoon valoon, eikä
avustaminen. Näin varmaan, kun he tiesivät, että Israelissa on myös laillinen
satama, jonka kautta Gazan palestiinalaisalueelle kulkee päivittäin satoja
rekka-autoja tavaraa. Punaisen ristin mukaan Gazassa ei ole edes humanitääristä
hätää tällä hetkellä.
”Väärään aikaan väärässä paikassa.”
Luottamus muiden YK:n jäsenmaiden silmissä on vain mennyt. Miten voimme olla
YK:ssa tekemässä päätöksiä, kun itse toimimme vastoin YK:n päätöksiä. Saa siinä
sitten viedä mustikoita ja vaikka puolukoita.
27.08.2012 ”Kotikylän
Paavo”
kolkko seitsemänkymmen-,
kesävihreä jättänyt, ruska tullut.
Ruskea puku ja ruskea laukku.
Ruskasta Ruotsiin joutaa,
ruskeita Volvoja tekemään.
kotimaa mieleen
palautuu,
ruskeaa keittiötä ihmettelee,
ruskeilla silmillä kun katselee.
vierivien kivien tahdissa,
ruskeaa päällä, alla ja yllä,
ruskea kivi, sydämessä.
hiuksista ruskeista, osa lähtenyt.
ruskeat silmät ja Volvo uusi,
pälyilee ja paikalle pysähtyy.
polku, joka kerran pihalta vei.
Ruskea sammal kiven peittää,
ruskean kiven, jos oikein muistaa.
Punaiset olivat mökin hirret,
valkoiset olivat ikkunalaudat.
ruskealta pukukin näyttää,
väriä ei mökistä tahdo löytää.
siinä ne ovat, alku ja loppu.
08.08.2012 Elinkeinoelämästä kulttuurin puolelle
Näin sen tulisi
olla. Mutta, kun ei se näin tahdo olla. Ei sinne päinkään, ainakaan omalla
kohdalla. Miten lopetat tekemisen noin vain, kun koko ikäsi olet tottunut
tekemään jotakin. Eikä yksin työelämässä, vaan myös vapaa-aikoina.
Miltä näyttää
tai tuntuu? Mielipiteitä muodostetaan paljolti juuri tältä pohjalta ja tässä
kulttuuriväki on kokemani mukaan kunnostautunut. En tiedä miksi? Ehkä
kulttuurin ja erityisesti kirjallisuuden tuottajilla on tavallista vilkkaampi
mielikuvitus tai ajattelu on mustavalkoista. Tai paremmin, luulo ei ole
tiedon väärti. Jos ikänsä on ollut kulttuurin kanssa tekemisissä, niin kyllä
siinä tahtomattakin jää todellinen ja reaalinen maailma vähän vieraaksi. Tällä tarkoitan,
että millä tämä maailma pyörii, millä elämme ja tulemme toimeen? Tämä maailma,
Suomi ja me tulemme toimeen elinkeinojen harjoittajilla, yrittäjillä ja
vientiteollisuudella.
Juuri edellä
mainitut ja yhteiskuntaa ylläpitävät näyttävät joutuneen kulttuuriväen
ja erityisesti niin sanottujen vihervasureihin lukeutuvien hampaisiin.
Kaikessa
yrittäjyydessä ja maaseudun elinkeinojen harjoittajissa nähdään vain
luonnon-
ja eläintensuojelun vastaista. Järkevä ja uusiutuvien luonnonvarojen
käyttö
nähdään haittana ja vastuuntunnottomana tekona luontoa vastaan.
Mutta, hyvä
näin! Kaikilla ei ole ollut eikä ole mahdollista katsoa maailmaa erilaisista
näkökulmista. Maailma ei ole musta-valkoinen, eikä aina sellainen kuin miltä se
näyttää. Kannattaa perehtyä, ennen kuin alkaa tuoda omia ja vailla oikeaa
tietoa olevia totuuksia, jotka eivät sitä kuitenkaan ole.
05.07.2012 Onni yksillä – kesä kaikilla
Onnellinen tai
ei, niin kesällä pitäisi ehtiä olla monessa paikassa samanaikaisesti. Suomen
kesä on tapahtumia täynnä, mutta kun ei voi olla kuin yhdessä paikassa
kerrallaan, niin on vain valittava sitten missä.
Edellisessä blokissa
kerron kylmästä toukokuusta Suomessa eka kerran neljään vuoteen, kun oli tuon
viimeisen kirjan saattaminen painokuntoon ja Kellonkartanon keittiöremontin
lopputyöt. Sitten tuli mieleen, että mitä nyt? Sitä nyt, että tulla tupsahti mökkitalkkarin
tehtävät samalta paikkakunnalta, jossa sitä virkaa tuli hoidettua aikanaan parikymmentä
vuotta. Silloin kyseessä oli oma mökki, mutta nyt on tuttavan mökistä kyse.
Viidentoista
vuoden jälkeen tehtävät tuntuvat varsin tutuilta. E tarvitse keneltäkään
kysellä, että mitä täällä pitää tai pitäisi tehdä – ei edes omistajalta. Pariin
kesään kun siellä ei ole tehty mitään kunnossapitotoimenpiteitä, niin niitä nyt
riittää tälle kesälle ja jää vielä seuraavillekin. Mutta, kun siellä
ollessa on tullut muisteltua aikaa entistä, niin työtä pääasiassa se mökkielämä
on omalla kohdalla ennenkin ollut. Tietenkään, jos ei välittäisi paikkojen
kunnosta, niin voisihan siellä vain oleskella.
Ensimmäinen työ
on ollut ja on vielä paikkojen tyhjennys ylimääräisestä ja vanhasta tavarasta, paikkojen
siivousta ja kunnostusta, uusien tavaroiden rahtaamista tilalle ja niiden
paikalleen asentamista. Kaatopaikalle ja romuliikkeeseen vietävää on kertynyt
kolme henkilöauton peräkärryllistä, yhteensä yli tuhat kiloa. Tavaraa kertyy
ajan saatossa, jota entiset vanhemmat omistajat eivät ole halunneet hävittää. Tälle
kesälle ei kuitenkaan mitään isompia kunnossapitoinvestointeja näyttäisi vielä
olevan. Tulevina kesinä niitä tulee, muun muassa kattojen uusiminen ja ne
maalaushommat eivät mökiltä koskaan lopu.
Tuliko tai tuleeko minusta
sitten mökki-ihminen nyt toisen
kerran? En tiedä, tuleeko vai jääkö tulematta. Joka tapauksessa siellä
nyt on
tullut aikaa vietettyä, tai paremmin, rehkiessä kulutettua. Hiki on ollut
pinnassa joka kerta siellä ollessa. Mutta, se tekee kirjoittajalle vain
hyvää. Tuntee ja samalla näkee tehneensä jotakin näkyvää, kun
kirjoittamisessa sitä ei aina näe. Tekeminen on minulle
aina sopinut paremmin kuin tekemättömyys ja ehkä silloin mökkitalkkarin
pesti
on aivan kohdallaan. Onko se sitten sama asia, että on mökki-ihminen tai sellainen tuilossa? Sen saa
kukin päätellä itse. Näin nyt kuitenkin mennään tätä kesää eteenpäin.
Saa
nähdä, mitä sitten tuleva syksy tuo tulessaan, vai tuoko mitään?
15.06.2012 Kylmää kyytiä, kylmänä keväänä
Nyt sitten
kesäkuun puolella olen sitä yrittänyt markkinoida, toistaiseksi huonolla
menestyksellä. Ei minusta ole markkinamieheksi tai kauppiaaksi. Myyn kirjoja
pääsääntöisesti vain verkossa. En halua mennä mihinkään niitä kauppaamaan,
ettei kenellekään tulisi tarvetta ostaa vain velvollisuudentunnosta. Näihin
tilanteisiin olen itse usein joutunut, kun tutuilta tai puolitutuilta ei kehtaa
olla ostamatta. Nyt niitä on vino pino tuossa odottamassa, että ehtisin lukea.
Toinen syy
Suomessa olemiseen on Kellonkartanon keittiöremontti, johon syksyllä lupauduin
tekemään sähkötyöt. Se homma saatiin päätökseen viime maanantaina. Viime talven
ja varsinkin kevään aikana on Kellossa vierähtänyt melkein 30 päivää. Tosin
kaikki eivät ole olleet täysiä työpäiviä, mutta keskimäärin kuuden tunnin
luokkaa. Näistä noin puolet on mennyt sähkötöitä tehden. Vanhaa remontoitaessa
ajasta melko paljon menee vanhan purkamiseen, minkä takia kokonaisaika on
noinkin suuri.
Millä tienaamme
tulevaisuudessa – ei ainakaan toistemme paitoja silittämällä? Olemme viennistä
ja vientiteollisuudesta riippuva kansa. Niin olemme, mutta meidän tuotantomme
ja myös yrityksemme on valumassa pois maasta, pala kerrallaan. Eilen kuulimme,
että Nokia vähentää Suomesta 3700 työpaikkaa ja lopettaa periteisen ja
vanhimman Salon tehtaan. Se on hirvittävä määrä. Teollisuustyöpaikka kun luo
kaksi muuta työpaikka, toisen palveluun ja toisen julkiselle sektorille. Tämän perusteella
on kyse jo pienestä kaupungista ja sen työssäkäyvistä.
”Meillä on ollut malttia saavuttaa korkea elintaso, mutta
onko meillä malttia se säilyttää?” Nämä Urho Kekkosen sanat 70-luvulta tulevat usein
mieleen. Tuohon voisi vastata suoraan, että ei ole ollut. Maltista on kysymys. Kaikki
pitää saada ja heti. Kolmen kuukauden kvartaalitaloudessa eivät sijoittajat malta
odottaa parempia aikoja. Vaaditaan heti toimenpiteitä tuloksien aikaansaamiseksi,
mitkä tarkoittavat yleensä väen vähentämisiä ja tuotannon siirtämistä halvempiin
maihin.
Toisaalta syyllisiä ovat myös työntekijät tai paremmin
ammatinyhdistysliikkeet. Elinkeinoelämä on varoittanut jo useaan otteeseen
liian korkeita palkkojen korotuksista, mikä tarkoittaa tuotantokustannusten
noususta liian suureksi kilpailijamaihin nähden. Tämä ei tarkoita halpamaita,
vaan jopa Euroopan talousveturia Saksaa, johon nähden kustannuksemme on noussut
10 prosenttia suuremmaksi viimeisten vuosien aikana. Kustannusnousu tulee
nimenomaan palkkojen noususta. Eli maltista on
kyse, katsottiin tilannetta sitten miltä kannalta tahansa.
31.05.2012 Kopioitu tarina fb seinältä (sopii päättäjäisjuhlien aikaan)
Käydessäni ensimmäistä vuotta lukiota näin kerran erään luokallani olevan pojan
kävelevän kotiinsa koulun jälkeen. Hän oli Kalle. Näytti siltä, että hän kantoi
kaikkia oppikirjoja mukanaan.
Ajattelin itsekseni: "Miksi kukaan kantaa kaikki kirjat kotiinsa
perjantaipäivänä? Taitaa olla varsinainen nynny." Minulla itselläni oli
paljon suunnitelmia viikonlopun varalle, pippaloita ja jalkapalloa kavereitten
kanssa seuraavana päivänä.
Niinpä kohautin olkapäitäni ja jatkoin matkaani. Hetken päästä näin, kuinka
poikalauma juoksi Kallea kohti. He törmäsivät häneen tahallaan, sysäsivät
kaikki hänen kirjansa maahan ja kampittivat hänet niin, että hän kaatui kuraan.
Hänen silmälasinsa lensivät noin kolmen metrin päähän ruohikkoon. Hän nosti
päänsä, ja hänen silmänsä olivat hirvittävän surulliset.
Sydämeeni koski. Juoksin Kallen luokse. Hän ryömi ympäriinsä etsien lasejaan,
kyynel silmissään. Ojentaessani hänelle hänen lasejaan sanoin: "Nuo ovat
pölkkypäitä. Niille pitäisi antaa elinkautinen." Hän katsoi minuun ja
sanoi "Kiitos", hymyillen leveästi. Siitä hymystä paistoi todellinen
kiitollisuus.
Autoin Kallea keräämään kirjat maasta ja kysyin, missä hän asui. Kävi ilmi,
että hän asui lähellä minua, joten kysyin häneltä, miksen ollut nähnyt häntä
niillä kulmilla aiemmin. Hän sanoi käyneensä yksityiskoulua ennen kuin tuli
meidän luokallemme.
Ennen en ollut ollut missään tekemisissä yksityiskoulun oppilaan kanssa.
Juttelimme koko kotimatkan ajan ja kannoin osan Kallen kirjoista. Hän
osoittautui mukavaksi pojaksi.
Kysyin, halusiko hän pelata jalkapalloa kavereitteni kanssa. Hän vastasi
myöntävästi. Pyörimme samoissa porukoissa koko viikonlopun ajan, ja mitä
paremmin opin Kallea tuntemaan, sitä enemmän pidin hänestä. Kaverinikin olivat
samaa mieltä.
Tuli maanantaiaamu ja näin Kallen taas valtavan kirjapinonsa kanssa. Pysäytin
hänet ja sanoin hänelle, että jos hän kantaa noin paljon kirjoja mukanaan joka
päivä, hän kehittää itselleen mahtavat muskelit. Hän vain nauroi ja antoi minulle
osan kirjoista.
Seuraavien vuosien aikana Kallesta ja minusta tuli parhaat kaverit. Lukion
lopulla aloimme suunnitella jatko-opintoja. Kalle päätti mennä lukemaan
lääketiedettä ja minä valitsin liiketalouden opinnot jalkapallostipendin
turvin. Opiskelisimme eri paikkakunnilla, mutta olin varma, ettei välimatka
vaikuttaisi ystävyyteemme mitenkään.
Kalle oli luokkamme priimus. Kiusasin häntä siitä jatkuvasti ja nimittelin
häntä nynnyksi. Kallen piti pitää puhe koulun päättäjäisissä. Olin todella
iloinen, ettei minun tarvinnut nousta korokkeelle puhumaan.
Päättäjäispäivänä näin Kallen, joka näytti komealta. Hän oli todellakin päässyt
sinuiksi itsensä kanssa kouluvuosinaan. Hän oli hyvännäköinen silmälaseissaan
ja hänellä oli paljon enemmän tyttökavereita kuin minulla. Kaikki tytöt olivat
pihkassa häneen. Olin joskus kateellinen.
Tuli se suuri päivä. Saatoin nähdä, että Kalle oli hermostunut, joten läimäytin
häntä selkään ja sanoin: "Kuule, hyvin se menee!" Hän katsoi minuun
kasvoillaan se hänelle ominainen, todellista kiitollisuutta osoittava ilme ja
sanoi: "Kiitos."
Hän ryki hieman ja aloitti puheensa. "Koulun päättäjäisissä on aika
kiittää kaikkia niitä, jotka ovat auttaneet oppilaita selviämään vaikeistakin
vuosista; vanhempia, opettajia, sisaruksia, valmentajia kenties, mutta ennen
kaikkea ystäviä. Seison tässä sanomassa teille, että paras lahja, minkä voi
toiselle antaa, on olla hänen ystävänsä. Aion nyt kertoa teille erään
tarinan."
Katsoin epäuskoisena ystävääni, kun hän alkoi kertoa siitä päivästä, jolloin
ensi kertaa tapasimme. Hän oli aikonut tappaa itsenä sinä viikonloppuna. Hän
kertoi, kuinka oli siivonnut pulpettinsa ja ottanut kaikki tavarat mukaansa,
ettei hänen äitinsä olisi tarvinnut mennä keräämään niitä koulusta jälkeenpäin.
Hän katsoi minuun kiinteästi ja hymyili. "Olen kiitollinen siitä, että
minut pelastettiin. Ystäväni pelasti minut tekemästä jotain kamalaa."
Kuulin yleisön haukkovan henkeään, kun tämä komea, suosittu poika kertoi meille
kaiken hetkestä, jolloin hän oli ollut elämässään heikoimmillaan.
Näin hänen isänsä ja äitinsä katsovan minua kasvoillaan Kallen kiitollinen
hymy. En ollut ennen tajunnut tämän kiitollisuuden syvyyttä. Älä koskaan
aliarvioi tekojesi voimaa. Yhdellä pienellä eleellä voit muuttaa toisen elämän, parempaan tai huonompaan
suuntaan.
"Ystävät ovat enkeleitä, jotka nostavat meidät takaisin jaloillemme
silloin, kun siipemme eivät enää pysty muistamaan, miten lennetään."
- tuntematon
Toivon, että mahdollisimman monella olisi mahdollista romaani hankkia. Sen takia, vaikka kustannukset ovat nousseet, on se saatavilla samaan 16,00 euron hintaan kuin aiemmat. Kuten olen joskus maininnut, pieninä sarjoina valmistuskustannukset ovat huomattavasti suuremmat kuin suurilla kustannustaloilla. Joten, mikään bisnes tämä homma ei ole. Eikä tarvitse, kunhan kustannukset saa pidettyä siedettävissä lukemissa. Jokin aika sitten tein kolmannen veroilmoituksen, johon edellisten tapaan jäi miinusmerkkinen tulos. No, se menee muiden tulojen vähennyksenä, joten verottaja tukee osaltaan tätä touhua. Hyvä niin!
Mikä sitten
motivoi tekemään satoja tunteja töitä, vaikka mitään korvausta ei ainakaan
vielä ole tullut ja tuskin koskaan tulee? Tätä saattaa joku ihmetellä. En osaa
siihen antaa itsekään lopullista vastausta. Taloudellinen hyöty kun on luettu pois,
niin mikä jää jäljelle?
Edellinen
romaani ”Pärekattotalkoot” syntyi tarpeesta keroa jälkikasvuille omasta
lapsuudesta ja nuoruudesta. Aloin sitä aluksi kirjoittaa elämänkertanovellina.
Pian kuitenkin huomasin, että ei novellissa voi kaikkea kertoa sellaisenaan
kuin on kokenut. Eräs kirjoittajaystävä sanoi, että jos haluat valehdella,
kirjoita novelli, mutta jos haluat kertoa totuuden, kirjoita romaani.
Tämä toinen romaani
ajoittuu välittömästi edellisen jälkeiseen aikaan. Aikaan, jolloin lähdettiin
joukolla pois kotikylältä. Kirjoittamiselle oli edelleen sama tarve – kertoa jälkikasvulle
vähän myöhemmästä ajasta. Toisaalta, jotka tuon ajan olemme kokeneet,
saattaa romaani palauttaa mieleen monenlaisia muistoja.
"Omistan tämän romaanin 60- ja 70 lukujen
maaseudunnuorille, joista useat joutuivat lähtemään toimeentulon perään kaupunkeihin
ja Ruotsiin. Peltoja laitettiin pakettiin, eikä kotitila voinut toimeentuloa
kaikille antaa. Maataloudesta siirryttiin yhä enenemissä määrin kaupan ja
teollisuuden palvelukseen ja entiseen ei ollut paluuta.
Romaani kertoo kahden nuoren, ”Kotikylän
Paavon” ja Leenan, tarinat, minkälaisten valintojen ja ratkaisujen eteen he joutuvat.
Vaikka romaani on fiktiivinen, niin yksittäiset tapahtumat ovat todellisia,
joista osa on omakohtaisesti koettuja, osan ovat tuttavat kokeneet ja osaksi tuntemattomien
eteen tulleita.
Romaani
kertoo osaltaan lukijalle 1900 luvun ehkä suurimmasta yhteiskunnallisesta murroksesta,
jolloin aikaisempien sukupolvien perinteisiä arvoja laitettiin uuteen järjestykseen
ja omaa paikkaa muuttuneessa yhteiskunnassa samalla etsittiin.
Tästä johtuen romaani on myös tuon ajan
nuorten sisäisten tuntemusten kuvaaja ja kertoo muun muassa; ikävästä, ystävyydestä,
yksinäisyydestä, kaipauksesta, kateudesta, pettymyksestä, mustasukkaisuudesta,
seksuaalisuudesta, vihasta, ilosta, surusta, uskollisuudesta, syntymästä, unelmista,
kuolemasta, uskosta, toivosta ja sukupolvia ylittävästä rakkaudesta."
Jorma Piippo
Loppuun erään lukijan palaute edellisestä, ”Pärekattotalkoot” romaanista:
Me molemmat
totesimme, että olisimmepa pidempäänkin voineet lukea hyvin kirjoitettua
tekstiäsi ja molemmat toivoimme, että jatkaisit kirjoittamistasi. Miten
ihmeessä Sinä pystyitkin kaikkea muistamaan niin yksityiskohtaisesti ja
tarkasti ja kirjoittamaan sen niin mielenkiintoisella tavalla. Kirjasi
todellakin oli hyvä kuvaus lapsuutemme ajasta ja siitä arkipäivästä missä
silloin elimme. Näitä muistellessa voimme kaikki todeta, että "kyllä
maailma on muuttunut".”
30.04.2012 Pedon
merkki – mikrosiru ihon alle
Amerikkalaisten saaminen täyteen kontrolliin
on ollut tavoitteena jo kauan, mutta sen toteuttamisen esteenä on ollut
amerikkalaista elämänmuotoa korostava iskulause Vapaus, jonka näkyvimpänä
symbolina on koko USA:n tunnus, Vapauden patsas. Nyt voisi symbolin jo vaihtaa, sillä 11.9. 2001 muutti tilanteen täysin!
Mainittuun henkilötiedostoon eivät amerikkalaiset tule jäämään yksin, sillä
maailman yhdistämistä ajavat voimat haluavat siihen maapallon kaikki ihmiset.
Se vaatii todellisen supertietokoneen, jota jo vuosikaudet on rakennettu
Brysseliin.
Kone on saanut lempinimen ”The
Beast”, eli Peto, ja se on rakennettu maapallon kaikkien kansalaisten salaista
valvomista varten 18-osaisen koodiluvun avulla. Kolmen kerroksen korkuinen Peto
on kytketty 270 suurimpaan pankkiin Euroopassa ja 365 suuren
maailmantietokoneeseen, joista 65 supertietokonetta sijaitsee USA:ssa.
Tietokonehirviön kapasiteetti on riittävä tallentamaan jokaisen ihmisen
henkilökohtaisemmatkin tiedot ja sillä on aivan tietynlainen tarkoitus. Tästä
ei kerro yksikään tiedotusväline ja jos tietoa jostain vuotaisikin,
perustellaan koneen tarpeellisuutta rikollisuutta vastaan käytävän taistelun
helpottamisella. Se on kyllä totta, mutta vain pieni osa siitä, sillä vaikka
rikollisuus onkin laajaa, ei siihen kuitenkaan tarvita Pedon kaltaisia
superaivoja.
Eri puolella maailmaa on tämä jo
käytäntöä ja Amerikassa on ainakin alkuun maksettu rahapalkkio jokaiselle joka
antaa sijoittaa itseensä tällaisen tunnisteen. Raha ei kuitenkaan ole ainoa
houkutin, sillä perustelut mikrosirun eduista on rakennettu juuri edellä
mainittujen pienten askelten taktiikkaa noudattaen korostaen turvallisuutta ja
varmuutta.
Tuleva
mikroimplanttia käytetään asioimisen lisäksi, ja ennen kaikkea, henkilöllisyyden
todentamiseen. Enää ei riitä sormenjälki tai silmän iiristunniste, vaan
tunnisteen on perustuttava integroidusti valmistettuun mikroprosessoriin, jonka
muisti sisältää kaikki henkilötiedot, terveyskortin tiedot ja paljon muuta.
Prosessori on suljettu muutaman millin kokoiseen lasikoteloon joka istutetaan
ihon sisälle niin, ettei se tunnu eikä näy.
USA:ssa on nykyisin käytössä ns.
biometrinen passi. Siinä on kasvoista ja molemman käden peukaloista otettu
kuva. Ne on taltioitu passissa sähköiseen muotoon. Tullissa kuvataan kasvot
ja peukalot ja tietokone vertaa passin ja tullin sähköisiä kuvatietoja keskenään.
Tullimies voi vilkaista asiakasta ja passin kuvaa, mutta tunnistamisen tekee
tietokone. Kun maasta lähdetään, kuvataan kasvot toiseen kertaan. Näin tietokone
tunnistaa edelleen, että pois on lähtenyt. Biometrinen tunniste ei tulevaisuudessa
riitä, vaan halutaan tietää kaikki mahdollinen ja mahdoton.
25.04.2012 Liberalismin petos
Tämän ajattelun pohjana on myös se, että kaikki
hyvinvointia luova yrittäminen on aina luonnonvarojen ryöstämistä ja tuottava
työteko ei ole niin kivaa, kun esimerkiksi katusoittaminen tai joku muu
viihdyttäminen. Erityisesti he mainitsivat "punavihreän city-liberaalisen
ajattelun".
Se tarkoittaa
asennetta, että mikään vaatimus, mikään pyyntö, mikään halu ei ole kohtuuton.
Vaan kaikki halut ja tarpeet, jotka minä jotenkin pystyn artikuloimaan, niin se
artikulointi itsessään tuo oikeutuksen näiden asioiden toteutukselle.
Kapitalismin sijaan jotain kivaa! Kirja suomii kovin sanoin
poliittisia liikkeitä. Kunniansa saavat kuulla niin boheemit porvarit,
vasemmistolaiset kuin piraattipuoluekin. Kirjoittajat muistuttavat, että
60-luvulla politiikassa taisteltiin riistoa ja sortoa vastaan ja myöhemmin
Koijärvi- liike ja vihreät nostivat keskiöön luonnonsuojelun.
Tuolloin
tavoitteet olivat yhden yksilön yläpuolisia tavoitteita. Tätä aikaa kuvastaa, että
kun syntyy uusi poliittinen liike, niin se on minun oikeuksiani ajava liike.
Kavereiden mukaan
on huvittavaa, että ainoan poliittisesti todella uuden liikkeen,
Piraattipuolueen agenda on, että netistä pitäisi saada ladata ilmaiseksi mitä
haluaa.
Vasemmisto on
puolestaan muuttunut lifestyle- kapinallisuuden edustajaksi. Vanhat työhön ja
talouteen liittyvät asiat ovat syrjäytyneet rennon meiningin ja katutaiteen
tieltä. Toisin sanoen: Ei kapitalismia, vaan jotain kivaa, on nykyvasemmiston
olemus.
Urbot maailmaa pelastamassa! Kirjassa lanseerataan uusi
termi, urbo. Se on johdannainen boposta, boheemista porvarista. Kun bopo pyrkii
olemaan humaani tinkimättä rahasta ja elämäntyylistään, niin urbot tuppaavat
osoittamaan omaa erinomaisuuttaan leimaamalla muita ahdasmielisiksi. Urbo eli
urbaani boheemi haluaa pelastaa maailman tinkimättä omista vapauksistaan.
Maailman
pelastaminen on myös sitä, että halutaan osoittaa sormella muita. Kavereiden
mukaan urbot työskentelevät usein toimittajina tai tutkijoina, bopot
mainostoimistoissa tai it-ammattilaisina.
13.04.2012 Kesäksi sopivaa tai sopimatonta, kesälukemista
Romaanin, "Kotikylän Paavo"
käsikirjoitus valmistui vähän yllättäen jo ennen kesää. Nyt on kannet
sunniteltu ja käsikirjoituksen tarkistus on meneillään. Tarkistajaksi
on vaikea löytää ammattilaista, joten täytyy luottaa omaan taitoon tai
taitamattomuuteen. Joku on sanonut, että aina kirjaan tahtoo jäädä
joitakin virheitä, mutta niitä eivät yleensä muut kuin kirjoittaja
löydä. Tähän sitten on luottaminen.
Omalle tekstille kirjottaja tahoo olla
sokea, eikä siten välttämättä pysty arviomaan omaa tekelettä?
Lopullisen arvion antavat aina lukijat. Kuitenkin, kirjoittaja voi
verrata valmistunutta aikaisempaan tuotantoon. Jos nyt sen teen, niin
pidän tulevaa romaania parhaana tähän mennessä.
Käytin siihen aikaa toista vuotta, josta
varsinaiseen kirjoittamiseen tilastolaskurin mukaan yli 400 tuntia. Se
ei ole kuitenkaan koko työaika. Tuon ajan historiatietojen hakeminen ja
tapahtumien kartoittamiseen meni oma aikansa.
Tarkoitus oli tehdä romaanista kattava
60- ja 70 luvun maaseudunnuorten kuvaaja, jossa tulisivat esille kaikki
ajalle tyypilliset ilmiöt ja tapahtumat mahdollisimman
totuudenmukaisesti. Loppuun omistuskirjoitus, jostä käy selville, mistä
romaanissa haluan kertoa:
"Omistan tämän romaanin 60- ja 70 lukujen
maaseudunnuorille, joista useat joutuivat lähtemään toimeentulon perään kaupunkeihin
ja Ruotsiin. Peltoja laitettiin pakettiin, eikä kotitila voinut toimeentuloa
kaikille antaa. Maataloudesta siirryttiin yhä enenemissä määrin kaupan ja
teollisuuden palvelukseen ja entiseen ei ollut paluuta.
Tästä johtuen romaani on myös tuon ajan
nuorten sisäisten tuntemusten kuvaaja ja kertoo muun muassa; ikävästä, ystävyydestä,
yksinäisyydestä, kaipauksesta, kateudesta, pettymyksestä, mustasukkaisuudesta,
seksuaalisuudesta, vihasta, ilosta, surusta, uskollisuudesta, syntymästä, unelmista,
kuolemasta, uskosta, toivosta ja sukupolvia ylittävästä rakkaudesta." Kirjat- sivulla voit tutustua lisää!
25.03.2012 Joustaako päättäjien omatunto tarpeen mukaan?
Lait ovat myös
sitä varten, että niitä tulee kaikkien noudattaa, että ne meitä suojelisivat. Lakien
noudattamista, mihin oleellisena osana liittyvät; moraali, vastuu ja
kohtuullisuus, luulisi itse lain laatijoiksi valittujen noudattavan, vaikka
vain esimerkin vuoksi.
Tämän
saman olettaisi koskevan myös yrityksiä ja etenkin meidän kaikkien
omistamia valtionyhtiöitä.
Tosin, eivät yhtiöt sinänsä voi olla rehellisiä tai epärehellisiä. Ne
kun ovat lähinnä
osakekirjoja, yhtiöjärjestyspapereita, tuotantolaitoksia,
pääkonttoreita ja
toimistotiloja. Toisin sanoen, ne eivät ole ajattelevia ja päätöksiä
tekeviä
sellaisenaan. Mutta, näiden yhtiöiden hallituksiin pyritään
valitsemaan ajattelevia ja älykkäitä liike- ja yritysmaailmaa
tuntevista ihmisiä..
Viime aikoina
olemme saaneet kuitenkin kuulla edellä luetelluista sellaista, joissa
meidän oikeustajuntaamme ja moraalikäsityksiämme on testattu viimeisen päälle. Ovat
tainneet ylittyä melko reippaasti siitä, mitä yleensä pidämme sopivana ja mikä
meidän mielestä on oikein ja mikä ei sitä enää ole. Kysymys ei tarvitse olla
edes varsinaisesta lakien rikkomisesta. Ennen sitä tulee, tai pitäisi tulla, vastaan
omatunto. Ehkä se noissa ryhmissä on veteen piirretty viiva tai se sitten
joustaa tarpeen mukaan, tarpeettomasti.
Mistä moinen
mahtaa
johtua, kun ne edellä mainittujen lakien mukaan ovat myös tarkoitettu
meitä
suojelemaan? Epämiellyttävyys taitaa johtua siitä, että vaikka ovatkin
suojelevia, niin meidän tulisi ainakin yrittää niitä myös noudattaa,
että ne suojelisivat
meitä, sinua minulta ja minua sinulta. Näin yksinkertaisesta asiasta
lopulta on kyse,
ja eihän se tietenkään miellytä, kun se käskyjen noudattaminen koskee
myös
minua. Tästä voisi päätellä, että jos edes yrittäisimme noudattaa noita
käskyjä, ei maallisia lakeja edes tarvittaisi. Kakki tiedämme, että
tämä on utopistista toiveajattelua ja ei tule koskaan onnistumaan.
Mutta, ei
maallinen laki silti kiellä ketään ajattelemasta.
Seurasin myös
Whitney Houstonin siunaustilaisuutta, jossa puhui tunnettu näyttelijä Kevin
Costner, joka muun muassa sanoi: "Kirkko oli Whitneylle ja minulle
yhteinen paikka, side, josta puhuimme. Whitneyta huvitti aina tarinani, joita
olin nuorena kirkossa toilaillut ... Alahan mennä, alahan mennä, enkelien
armeijan turvaamana Taivaallisen Isän luokse. Ja kun laulat Hänen edessään, älä
huoli, olet kyllä riittävän hyvä."
Tulipa katsottua myös USA:n presidentin Barack
Obaman virkaanasettamistilaisuus, jota seurasi paikan päällä miljoonayleisö
Washington Parkissa. Myös siinä tilaisuudessa koko miljoonayleisö hiljentyi
rukoilemaan presidentille viisautta suuren valtakunnan johtamisessa.
Olemmehan
kristitty maa ja kristillisyyden kuuluu oleellisena osana rukous,
puhumattakaan jouluevankeliumista ja suvivirrestä. Mikäpä olisi
tärkeämpi kohde kuin rukoilla kristityn maan presidentille viisautta ja
voimia tehtävässään? Sodan alla ja sota-aikana oli toinen ääni
kellossa. Silloin presidentti käski kansaa rukoilemaan ja kansa
rukoili. Paasikivi muun muassa asteli virsien saattelemana
Moskovanjunaan. Edessä kun olivat raskaat neuvottelut talvisodan alla.
10.03.2012 Muslimien
naiset
”Muslimien uskon mukaan muslimimies voi mennä naimisiin lapsen kanssa, kun
lapsi on yksivuotias, jolloin hänellä on seksuaalisen intimiteetti tähän lapseen.
Myötäjäisenä perhe antaa vastineeksi naisen, josta tulee hänen orja ja
yksityinen nainen, jota hän käyttää kuin lelua. Vaikka se on väärin, nainen ei
voi saada avioeroa.
Todistaakseen raiskauksen, naisella
täytyy olla neljä miespuolista todistajaa. Usein kun nainen on raiskattu, hän
palaa perheensä ja perheen tulee palauttaa myötäjäisensä. Perheellä on oikeus
tehdä kunniamurha ja näin palauttaa perheen kunnia. Miehet voivat hakata
vaimojansa ja heidän ei tarvitse kertoa miksi ovat lyöneet..
Aviomies saa pitää neljää vaimoa ja
tilapäistä vaimoa tunnin (prostituoitu) harkintansa mukaan. Sharia-laki ohjaa niin yksityisen kuin julkisen nainen elämää.
Läntisessä
maailmassa (Amerikka ja
Britannia) muslimimiehet ovat alkaneet vaatia Sharia-lakia, etteivät
vaimot voisi saada avioeroa ja näin olisi täydellinen valvonta heihin.
On
hämmästyttävää ja huolestuttavaa, kuinka monet sisaret ja tyttäret
amerikkalaisissa yliopistoissa ja Britannian yliopistoissa menevät
naimisiin muslimimiesten kanssa ja alistavat itsensä ja lapsensa
Sharia-lain
alle. Miten valistuneet amerikkalaiset ja brittiläiset naiset eivät
välitä
joutumisesta orjiksi ja Sharia-lain alle.”
Nonie Darwish syntyi Kairossa ja vietti lapsuutensa
Egyptissä ja Gazassa ennen muuttoaan Amerikkaan vuonna 1978, kahdeksan vuoden
ikäisenä. Hänen isänsä kuoli johtaessaan peiteltyä iskua Israeliin. Hän oli
korkea-arvoinen egyptiläinen upseeri, sijoitettuna perheineen Gazaan.
Kun hän kuoli, häntä pidettiin Shahid-marttyyrina. Hänen kuolemansa jälkeen
Nonie ja hänen perheensä olivat korkealla paikalla muslimiyhteisössä. Mutta
Nonielle kehittyi skeptinen silmä jo varhaisessa iässä. Hän kyseenalaisti oman
islamilaisen kulttuurin ja kasvatuksen. Hän kääntyi kristinuskoon kuultuaan
kristillistä saarnaaja televisiossa.
Darwishin viimeisin kirja varoittaa hiipivästä Sharia-laista
– mitä se on, mitä se tarkoittaa ja miten se ilmenee islamilaisissa maissa:
Länttä varten radikaalit islamistit työskentelevät, saadakseen aikaan Sharia-maailman.
Jos näin tapahtuu, länsimainen sivistys tuhotaan. Länsimaalaiset yleensä
olettavat kaikkien uskontojen edistävän ihmisarvon kunnioittamista jokaisen
yksilön kohdalla. Islamilainen laki (Sharia) opettaa, että ei-muslimit on
alistettava tai lopetettava tässä maailmassa. Rauha ja vauraus lapsille ei ole niin tärkeää kuin, että islamilaiset lait ja
säännöt ovat kaikkialla Lähi-idässä ja lopulta koko maailmassa.
Vaikka länsimaalaiset ovat
taipuvaisia ajattelemaan, että kaikki uskonnot kannustavat jonkinlaista
kultaista sääntöä, Sharia opettaa kahta järjestelmää, etiikan – yksi
muslimeille ja toinen – ei muslimeille. Pohjana heimojen käyttämistä luvuista,
Shariaa kannattaa puolet ihmiskunnasta, jotka haluavat alistaa muita.
Vaikka länsimaalaiset ovat
taipuvaisia ajattelemaan, että uskonnolliset ihmiset kehittävät
henkilökohtaista ymmärtämistä ja suhdetta Jumalaan, Sharia teloittaa ihmisiä,
jotka kysyvät vaikeita kysymyksiä, jotka voidaan tulkita kritiikiksi.
On vaikea kuvitella tänä päivänä ja
koskaan, että islamilaiset oppineet ovat yksimielisiä siitä, että ne, jotka
arvostelevat islamia tai lakkaavat olemasta muslimeja, pitäisi painostaa.
Surullista kyllä, mutta puheet islamilaisesta uskonpuhdistuksesta ovat yleistä
ja jopa olettavat, että monet hiljaisimmatkin Lähi-idässä vaiennetaan
painostuksella.
Vaikka länsimaalaiset ovat
tottuneet uskonnollisen suvaitsevaisuuden aikaan, Darwish kertoo kuinka
Öljy- dollareita käytetään kasvavissa määrin äärimmäisen suvaitsemattomaan poliittiseen
toimintaan islamin kotimaassa Egyptissä ja muualla.
Kaksikymmentä vuotta pitäisi riittää, niin muslimi-äänestäjät Yhdysvalloissa ja Britanniassa valitsevat puheenjohtajan itse!
Huoleti he tekevät niin! Voit tarkastella, miten ovat jo ottaneet haltuunsa
useita kaupunkeja Yhdysvalloissa ja Britanniassa, jotka ovat nyt täysin muslimien
hallinnassa.
Kaikkien Yhdysvaltojen ja
Ison-Britannian kansalaisten olisi saatava lukea tämä, mutta mitenkään ei saada
laajaa julkisuutta, ellei jokainen meistä sitä tee.
On harmi, että niin monet ovat pettyneitä
elämään kristinuskossa ja hyväksymään muslimien ”rauhallisen elämän”. Jotkut
voivat olla, mutta heillä on armeija, joka on valmis vuodattamaan verta ja
islamin nimissä. Sotilaat tukevat niiden rauhaa ja taloutta omanlaisella
isänmaallisella uskolla.
Amerikassa ja Britanniassa halutaan päästä
eroon kristinuskon kaikista julkista sivustoista, vaikeuttamalla näin Jumalan
lasten elämää. Silti muslimit suunnittelevat suurta ”jihadin on Americaa” (samoin
Britanniaa).
Laita pääsi takaisin peiton alle, jotta et voi nähdä kummituksia!
Muslim Vomen (by Nonie Darwish)
To prove rape, the woman must have
(4) male witnesses. Often after a woman has been raped, she is returned to her
family and the family must return the dowry. The family has the right to
execute her (an honor killing) to restore the honor of the family. Husbands can
beat their wives 'at will' and he does not have to say why he has beaten her.
The husband is permitted to have (4
wives) and a temporary wife for an hour (prostitute) at his discretion. The
Shariah Muslim law controls the private as well as the public life of the
woman.
In the West World (
Author and lecturer Nonie Darwish says the goal of radical Islamists is to
impose Shariah law on the world, ripping Western law and liberty in two. She
recently authored the book, Cruel and Usual Punishment: The Terrifying Global
Implications of Islamic Law.
When he died, he was considered a "shahid," a martyr for jihad. His posthumous status earned Nonie and her family an elevated position in Muslim society. But Darwish developed a skeptical eye at an early age. She questioned her own Muslim culture and upbringing.. She converted to Christianity after hearing a Christian preacher on television.
While Westerners tend to think that all religions
encourage some form of the golden rule, Sharia teaches two systems of ethics -
one for Muslims and another for non-Muslims. Building on tribal
practices of the seventh century, Sharia encourages the side of humanity that
wants to take from and subjugate others.
While Westerners tend to think in terms
of religious people developing a personal understanding of and relationship
with God, Sharia advocates executing people who ask difficult questions that
could be interpreted as criticism.
It's hard to imagine, that in this day and age, Islamic
scholars agree that those who criticize Islam or choose to stop being Muslim
should be executed. Sadly, while talk of an Islamic reformation is common and
even assumed by many in the West, such murmurings in the Middle East are
silenced through intimidation.
While Westerners are accustomed to an
increase in religious tolerance over time, Darwish explains how petro dollars
are being used to grow an extremely intolerant form of political Islam in her
native
In twenty years there will be
enough Muslim voters in the
I think everyone in the
It is too bad that so many are
disillusioned with life and Christianity to accept Muslims as peaceful.. Some
may be but they have an army that is willing to shed blood in the name of
Islam.. The peaceful support the warriors with their finances and own kind of
patriotism to their religion.
While
Put your
head back under the covers so you can't see the boogie man!
25.02.2012 Romaanin käsikirjoitus
Tämän toinen
romaanin, jolla ei ole vielä nimeä, tapahtumat ajoittuvat 60-70- luvun
aikoihin. Siinä päähenkilö on miehen ikään tuleva Paavo, jonka yrittää löytää
paikkansa yhteiskunnassa. Tuolloin elettiin aikoja, jolloin maalta muutettiin
Ruotsiin ja kaupunkeihin. Maaseuduilta ja kyliltä väki väheni, peltoja
laitettiin pakettiin ja maatiloja lopetettiin.
Paavo joutuu tekemään vaikeita päätöksiä,
jäädäkö jatkamaan tilanhoitoa vai hakeako ammatti jostakin muualta. Tuossa
elämänvaiheessa pojat varttuvat miehiksi ja tytöt naisiksi, mikä tuo mukanaan kiinnostukset
toisia kohtaan. Näin käy myös Paavolle.
Päähenkilö Paavo on fiktiivinen hahmo ja häntä ei todellisuudessa ole ollut
olemassa. Voi olla, että esikuva tai esikuvia on ollut. Päähenkilölle eteen
tulevat asiat ja tapahtumat ovat kuitenkin todellisia useampien henkilöiden
kokemana. Romaani ei ole siten niin fiktiivinen, ettei tapahtumat olisi olleet
yleensä mahdollisia ja siten tapahtuneet.
Nykyisin puhutaan
nuorten syrjäytymisestä, eli siitä, että joku jää yhteiskunnan ulkopuolelle ja omaa
paikkaa ei ole löytynyt. Ei olla opiskelemassa eikä olla työssä sen takia, kun
ei ole sitä ammattia. Tämä ongelma on ollut jo 60- luvulta lähtien, jolloin yhteiskunnallinen
muutos maataloudesta teolliseen yhteiskuntaan alkoi.
Vaikka kyseessä
on viihteeksi tarkoitettu romaani, niin siinäkin on hyvä olla joku opetus tai
sanoma. Tällä romaanilla haluan tuoda esille sen vaiheen ihmisen elämässä,
jolloin joudutaan tekemään päätöksiä, jonka varaan koko loppuelämä paljolti
rakentuu. Onnistuuko tekemään valintoja, että siitä tulee niin sanottu hyvä elämä?
Loppuun sitaatti
kesken olevasta romaanista:
"Yhteisymmärrystä siitä, missä lopulta on paras olla ja
elellä, ei tämän heinäpellolla vietetyn kahvituokion aikana saada selvitettyä.
Nyt joka tapauksessa olo tuntuu aivan hyvältä. Kahvi piristää kummasti töiden
lomassa ja vielä lättyjen kanssa nautittuna. Aatu- rengeillä riittää tarinaa vaikka
kuinka. Paavoa ne eivät kuitenkaan kiinnosta, kun ne tarinat liittyvät aina
kylän tapahtumiin. Toisaalta Paavo on ehtinyt niistä osan kuulla jo useampaan
kertaan. Isä on kovin hiljainen ja mietteliään näköinen. Paavon puheet ovat
ehkä saaneet huolestumaan. Harmittaa, jos tilaa ei tulisi kukaan jatkamaan tai
mahdollisesti menisi vaikka kokonaan vieraille. Se tuntuisi kovin pahalta edes
ajatuksena.
Iltaa kohti
mennessä alkaa väsymys jo pikkuhiljaa vaivata heinämiehiä. Paavo kiukuttelee ja
samalla paiskoo heiniä melkein täydelle seipäälle.
– Voi piru,
näitä heiniä. Miksi ne lehmät eivät voi itse tehdä jotakin ruokansa eteen?
Hyvähän niiden on valmiiseen ruokapöytään mennä ahmimaan, sitten vain
mulkoillaan ja heinätukko toisen perään menee kurkuista alas.
Porukka pellolla on jo aivan poikki, mutta viimeisiä
viedään. Saatiin, kuin saatiinkin valmiiksi ennen päivällisaikaa. Tai, meni tunnin
yli ja ei haluttu enää jättää illaksi mitään.
17.02.2012 David Wilkersonin Näky- kirja, vuodelta 1973
David Wilkerson kirjoitti neljäkymmentä vuotta sitten Näky-
kirjan, joka julkaistiin huhtikuussa vuonna 1973. Silloin maailma
näytti varsin erilaiselta kuin nyt 2000- luvulla. Silloin muun muassa
Neuvovostoliitto eli voimainsa tunnossa ja näytti, että kommunismin
leviämistä ei voi estää mitenkään. Suomessa elettiin suomettuminen
aikoja ja kumarrettiin itään, toiset syvemmälle ja toiset ei niin
syvälle. Jos joku ei moiseen mielistelyyn alentunut, leimattiin
neuvostovastaiseksi.
Dawid
Wilkerson ennusti noina aikoina Neuvostoliiton hajoavan. Tämän ja
muiden näkyjen lisäksi häntä pidettiin sekopäisena ja ehkä jotkut
pitävät vielä tänäänkin. Seuraavassa sitaatteja kirjasta. En ota
kantaa sisältöön, vaan itse kukin voi päätellä, oliko huhtikuussa 2011
auto-onnettomuudessa kuollut Wilkerson aikanaan oikeassa vai väärässä?
Otteet kirjasta, kuten kirja, ovat kieltämättä melko rajuja ja
saattavat aiheuttaa pahennusta. Mutta, lukekaa kirja, niin voitte paremmin päätellä Wilkersonin profeetallisista kyvyistä.
" ... Sodoman synti toistuu jälleen meidän sukupolvemme
aikana ... Raamattu sanoo:" Niin kuin oli Lootin päivinä, niin on myös
Ihmisen Pojan
tulemuksen päivinä." Olen nähnyt näyssäni asioita, jotka saavat minut
pelkäämään lastemme tulevaisuuden puolesta ...
... On olemassa kaksi voimaa, jotka estävät homoseksuaaleja antautumasta
täydellisesti syntiinsä: yhteiskunta ei hyväksy heitä, ja kirkko vastustaa
heitä opetuksillaan. Mutta nämä esteet häviävät, kun yhteiskunta ei enää
vastusta heidän syntiään eikä pidä sitä epänormaalina, vaan rohkaisee heitä
siinä, ja kun kirkko ei enää saarnaa heidän synnistään, vaan tukee heitä heidän
sukupuolisissa toiminnoissaan. Tulvaportit ovat auki, ja homoseksuaaleja
rohkaistaan jatkamaan synnissään. Näyssäni olen nähnyt, että nämä kaksi estettä
pyyhitään pois tieltä, ja kun ne otetaan pois, seuraa kaaos ...
... Voit odottaa useita homoskandaaleja erittäin arvovaltaisissa paikoissa.
Homoseksuaalien yhteisöstä tulee niin sotaisa ja röyhkeä, että he hyvin pian
pöyhkeilevät synnillään televisio- ohjelmissa.
Näen hyvin selvästi joukkohomoseksualismin leviävän ja poikkeavien seksuaalirikosten
tulevan yhä tavallisemmiksi ja paheellisemmiksi.
Moraaliset esikuvat alkavat järkkyä kirkossa käyvien ihmisten parissa. Miehen
ja vaimon vaihto lisääntyy, ja suuret määrät nuoria elää muitta mutkitta
yhdessä menemättä naimisiin.
Seksin ja alastomuuden tulva, jonka vallassa tiedotusvälineet ovat, vaivaa
hartaimpienkin kristittyjen mieltä ja sielua. Siksi monien rakkaus kylmenee. Se
johtaa suruttomuuteen ja epäuskoisuuteen. Se on pääsyynä suureen lankeamiseen.
On ainoastaan harvoja, jotka vastustavat tätä saastan tulvaa, ja heitä
valistunut yhteiskunta ja sitä myötäilevä kirkko pitävät ajasta jälkeen
jääneinä.
Helpot abortit, pillerit ja jatkuva sukupuolinen luvallisuus vaikuttavat
osaltaan siveettömyyden vallankumoukseen; tämä päättyy lopulta saastan
kasteeseen, joka on niin laajalle levinnyt, että ihmismieli ei voi ottaa
kaikkea vastaan.
Aistillisia nautintoja rakastavia on paljon enemmän kuin niitä, jotka
rakastavat Jumalaa. Kavahtakaa ja varokaa – tämä on täyttä sotaa Jumalan
valittuja vastaan.
Avioero ja siveettömyys tulevat yhä yleisemmiksi pappien keskuudessa. Yhä
lukuisimmat papit sekaantuvat sukupuolijuttuihin ja jättävät pappeuden. Toiset
jatkavat papinvirassaan, mutta ovat silti mukana salaisissa paheissaan. Yhä
useammat protestanttiset papit lankeavat seksuaaliseen syntiin, jota paljolti
tehdään salassa.
Uskon, että jopa tietyt evankeliset uskontokunnat jakavat
pian valtakirjoja eronneille papeille. Pappien keskuudessa avioero ei enää ole
häpeämerkki. Kirkot ja papisto suhtautuvat yhä suopeammin avioeroon, ja niistä
tulee yhä suvaitsevaisempia uusissa kokouksissa ja konferensseissa. Kirkoissa
ja jumalanpalvelijain keskuudessa on tapahtumassa "pehmeneminen"
avioeron puolesta. Tämä kehityksen kulku ei ole pysäytettävissä vaikka asenteenmuutokset
ovatkin hitaita.
Esirippu on auennut silmieni edessä, ja kuin näyssä olen
nähnyt, mitä on tapahtumassa tuhansille papeille ja hyvin hurskaille ihmisille
salaisesti. Pinnallisen hurskauden ja tekopyhyyden suojissa he jatkavat
puuhiaan, jotka on kätketty ihmisten silmiltä. Heidän joukossaan on joitakin
hyvin hartaita ja kuuluisia. Jotkut hyvinkin "uskonnolliset" miehet
ja naiset ovat pettureita, jotka salassa nauttivat sukupuolisynneistä. He
valittavat syntiään ja tietävät, että sitä ei koskaan voida pitää oikeana,
mutta näyttävät olevan voimattomia tätä omaa moraalista romahdustaan vastaan.
Vain ihme voi heidät pelastaa, muuten tuloksena on haaksirikko ja monien kotien
ja kirkkojen tuho.
Näen tulevan päivän, jolloin jokainen todellinen pappi ja
saarnaaja kohtaa suurimman kiusauksen hetkensä. Ne, jotka ajattelivat
välttyvänsä kiusauksilta, joutuvat vakavimmin kiusattaviksi. Jumala suojaa ja
vapauttaa ne, jotka kääntyvät Hänen puoleensa koko sydämestään. Ne, jotka
jatkavat keimailua ja himojensa tyydyttämistä, kohtaavat kauhean epätoivon ja
tuhon hetken. Pian Jumala ryhtyy toimenpiteisiin salaisten syntien tähden
sellaisella ankaruudella, että Hänen tuomionsa kaatuvat oikealle ja vasemmalle
itsepintaisesti synnissä elävien elämässä. Ne, jotka hylkäävät salaiset synnit,
uudistuvat ja paranevat.
Olen kuullut ja nähnyt sanoman Jumalan valtaistuimelta.
"Keskuudessanne on syntiä ja se pitää pestä pois ... "
09.02.2012 Kuntauudistus
Kylmää kyytiä tuttuun ja
"turvalliseen". Mikä yhteinen nimittäjä uutisilla on? Vienti yskii pahemman
kerran ja uutisen mukaan pahenee! Toinen ja kolmas uutinen ovat ensimmäisen
seurausta.
Kauppatase on kääntynyt 3,6
miljardia miinukselle noin 10 miljardista 2000- luvulla juuri tuon tuotannon
siirtymisen takia. Seuraus, että tulot eivät riitä. Koulussa opetettiin, että
jos ei riitä, täytyy lainata. On lainattu, mutta ei loputtomasti voi. On
säästettävä!
Yritys- ja kuntafuusion ero on se,
että huonosti kannattavaa tehdasta (kuntaa) ei voi lopettaa ja siirtää
tuotantoa Aasiaan tai Etelä-Amerikkaan. Hallinto ja sen tulipalvelut voidaan kuitenkin
keskittää yhteen paikkaan.
Sen sijaan niitä
tekeviä käsiä tarvitaan yhtä paljon ja tulevaisuudeesa vielä enemmän. Samoin
tarvitaan samoissa "tutuissa paikoissa" olevat koulut, lastentarhat, vanhustenhoitolaitokset
ja terveysasemat.
Yksityistämiskysymys
ei ole yksiselitteisesti kyllä tai ei. Yksityiset perhepäivähoitajat ovat
edullisia, kun ei tarvitse investoida rakennuksiin. Yksityisiä sosiaali- ja
terveyspalveluja tarjoavat yritykset ovat keskittyneet ja siirtyneet (ostettu)
monikansalliseen omistukseen. Esimerkiksi Terveystalon omistaa nykyisin
brittiläinen Bridgepoint- sijoitusyhtiö, joka omistaa mm A-katsastuksen. Samoin
Mehiläinen kuuluu maailmalaajuiseen konserniin, joka on laajentamassa muun
muassa huostaan otettujen lasten hoitopalvelua. Sosiaalibisnes on kasvava
bisnes ja sijoittajat tämän tietävät!
Kuten tuli jo esille, hallinto ja
sen tukipalvelut (kirjanpito, palkkalaskenta jne) voi keskittää. On ollut
puhetta kuntien ATK- järjestelmistä, joista osa on osoittautunut susiksi, puhumattakaan,
että ne olisivat yhteensopivia keskenään. Nykyisillä ja tulevaisuuden nopeilla
(100 Mt) yhteyksillä yhdistyvien kuntien asiat voidaan hoitaa yhdellä
järjestelmällä, käytännössä yhdellä tietokoneella. Lisää säästöjä saadaan!
Kuntalaiset hoitavat yhä enenemissä
määrin asiansa verkossa. Veroasiat ovat tästä hyvä esimerkki. Mutta, kaikki,
kuten vanhukset, eivät osaa käyttää tietokonetta. Heidän asioiden hoitamista
varten tulee järjestää jokaisen nykyisen kunnan alueelle luotettava ja valan
tehnyt, joka hoitaa heidän asiat verkkoa hyväksi käyttäen.
08.02.2012 Kirja-asiaa ja kokemuksia markkinoinnista
Tekemisestä täytyy mainita, että sain viime
viikolla painosta viidennen runokokoelman ”Pilvilinna” (Kirja n:o 11). Esittelyn
voit lukea kirjasivulta ja mahdollisen tilauksen tehdä tilaussivulta. Hinta on
13,00 €, mistä ei katetta juuri tahdo jäädä. Pieninä sarjoina painatus maksaa aina
enemmän. Mutta, tämä koko touhu on vain harrastus ja harrastus aina maksaa. Jos
sen kustannukset saa pidettyä kohtuullisena, niin voihan sitä jatkaa.
Markkinoinnista
sen verran, että tässä harrastuksessa se on epämiellyttävin vaihe. Jos olisi kustantaja,
niin tältä säästyisi. Yrittää nyt kehua omia tekeleitä ja saada vielä
toisetkin
niihin uskomaan. Hyvä, että itse jaksaa uskoa. Palaute on sen takia
tärkeä
kaikille, tekipä sitten mitä tahansa. Näin saa tietää, että missä
ollaan
menossa vai ollaanko aivan hakoteillä?
Nykyisin
puhutaan paljon sosiaalisesta mediasta, että se nyt olisi se juttu,
jolla
kaikki asiat ratkaistaan. Viimeksi presidentinvaalit? Kirjojen
markkinointiin
kyseinen media ei ole osoittautunut mitenkään merkittäväksi välineeksi. Minulla on
facebookin
kaveriluettelossa noin 1200 nimeä, mutta kirjatilauksia ei ole tullut
kuin alle
kymmenen. Eli, alle yksi prosenttia sinne kohdistetusta markkinoinnista
on
johtanut tulokseen. Kotisivuille vierailijoita sen sijaan tulee
kaikkein eniten juuri facebookin ohjaamana.
Tämä näkyy niiden päivien kävijämäärissä, kun linkitän
esimerkiksi tämän blogisivun. Toisin sanoen se, että kuinka paljon
facebook-
profiilin ylläpitäminen vie aikaa, niin pitäisin sitä huonoimpana
markkinointikanavana.
Jos kävisi tekemässä vaikka kierroksen lähiympäristössä, niin tulos
olisi
parempi. Paras markkinointitapa on suoramarkkinoini sille
kohderyhmälle, jota aiheet eniten kiinnostavat. Tähän voi käyttää vaikka
tekstiviestiä tai kirjassa kertovan paikkakunnan kotisivujen
vieraskirjaa.
Tuosta ajankäytöstä tulee mieleen, että
jotka sosiaalisessa mediassa
viettävät aikaa päivät päästän, niin eihän heillä jää aikaa muuhun,
kuten kirjojen lukemiseen. Itsellä se vie aikaa kirjoittamiselta.
Mutta,
kyllä kait siellä täytynee olla. Joku alan ammattilainen sanoi, että
jos on
kotisivut, on niiden jatkeena oltava profiili sosiaalisessa mediassa.
Joten ollaan nyt siellä ja yhdessä ihmetellään maailman menoa. Ja
ihmettelemistä maailmassa riittää vaalien jälkeenkin, ainakin seuraaviin
vaaleihin saakka.
Tällä hetkellä
työn alla on romaanin käsikirjoitus, jonka aloitin jo viime talvena.
Aiheesta en kerro sen enempää kuin, että päähenkilö on nuori mies, joka
yrittää
löytää paikkansa yhteiskunnassa myrskyisän kuusikymmenluvun lopun ja
seitsemänkymmenluvun alun aikoihin. Silloin muutettiin maalta
kaupunkeihin ja
Ruotsiin. Päähenkilön tuttu ja turvallinen kyläyhteisö vaihtuu
tuntemattomaan,
mikä ei osoittautunut helpoksi hänelle, kuin ei monille muillekaan.
Suunnitteilla on
myös kuvakirja kotikylästä. Yritin aloittaa sitä jo kaksi vuotta
sitten, mutta
en saanut kuvia. Niitä pitäisi saada vähintään sata, että kirja
kannattaa tehdä.
Kävin muutama viikko sitten kotona. Kyläkauppias ei halunnut luopua
ideasta,
vaan otti asian puheeksi. Lupasi aloitaa kuva-aineiston keräämisen.
Joten, jos
Sinulla on mahdollisesti kuvia Kylmälänkylästä, niin viepä
kyläkauppiaalle tai
lähetä minulle. Osoitteen löydät etusivulta. Kuvan taakse tai muuhun
tulee kirjoittaa; milloin kuva on otettu, ketä kuvassa on vasemmalta
oikealle ja mitä
kuvassa tapahtuu? Lisäksi työn helpottamiseksi osoitteella ja
postimerkillä varustettu paluukuori,
niin saat kuvat varmasti takaisin.
Vielä on ollut
puhetta erään järjestön juhlakirjasta, jonka mahdollinen taittaminen ja kansien
suunnittelu saattaa tulla työn alle vielä ennen kesää. Hanke on vielä kuitenkin
avoin, kun siihen tuleva aineisto koostuu useiden henkilöiden työpanoksesta.
02.02.2012 Matka New York Cityyn
Suomeen olen nyt
tätä kirjoittaessa matkalla, tarkemmin John F Kennedyn kansainvälisellä
lentokentällä. Aloitan keromuksen tästä kentästä, jossa on kahdeksan
terminaalia ja jokaisessa niitä on
noin kolmekymmentä porttia. Terminaalien väliä liikennöi non-stop- juna,
joten terminaalien väliä ei tarvitse kävellä. Suuresta koosta
huolimatta kenttä
toimii noustavasti ja turvatarkastuskin meni nopeasti.
Asuimme keskellä
Manhattania Times Squaren alueella. Pohjoispuolella alkaa Central Park (Keskuspuisto) ja
hotellin ikkunasta etelään päin näkyvät Broadwayn suuret mainostaulut, muun
muassa Nasdag. Ensimmäisenä päivänä tutustuimme Times Squarella oleviin
kohteisiin, kuten Rockefeller Centeriin, jossa sijaitsevat kuuluisat NBC-
studiot.
Toisena päivänä
ajoimme Metrolla suoraan Manhattanin eteläkärkeen ja edelleen lautalla West New
Brightonin saarelle. Lauttamatkan varrella Vapaudenpatsas ja Manhattanin
eteläkärki näkyivät mereltä käsin. Paluumatkalla kävimme Wall Streetillä
ja katsomassa uusia nousevia Wold Trade
Centerin torneja. Tuhoutuneista torneista muistuttaa palomiesten muistoksi
laitettu muistotaulu, jossa oli kaikkien tuhossa kuolleiden palomiesten nimet ja
kuvat. Menimme takaisin meren rantaan, jossa on se sataman paikka, johon
mummoni sata vuotta sitten Liverpoolista laivalla muiden maahanmuuttajien kanssa
oli saapunut. Siitä mummon matka oli jatkunut junalla pohjoista Michigania
kohti. Tämän jälkeen kävelimme Manhattanin itärantaa kuuluisan The Brooklyn Bridgen
sillan ali. Olihan mukana siltainsinööri, jota silta erityisesti kiinnosti.
Toki muitakin! Illalla kävin kadun toisella puolella katsomassa ja
kuuntelemassa Mamma Mia- musikaalin. Näyttävä eritys ja tutut Abba- sävelmät
tekivät esityksestä kiinnostavan kokonaisuuden.
Kolmantena
päivänä oli suuntana pohjoispuolella hotellia oleva Central Park. Sen
länsipuolella heti alkavan puiston reunalla Trump Tower hotelli. Jos
olet Diili- ohjelmaa katsonut, niin tämä hotelli siinä väliin näkyi.
Puiston
itäreunalla sijaitsevat Guggenheim ja Metropolitan museot.
Jälkimmäisessä kävimme
tutustumassa myös sisäpuolelle. Sieltä jatkoimme Manhattanin itärantaa
takaisin
etelää kohti.
Neljäntenä
päivänä menimme suoraan New York Cityn maamerkin, Empire State Buildingin
näköalatasanteelle. Sieltä näkyi koko Manhattanin saari ja ympäröivät New
Yorkin muut kaupunginosat. Tornista alas ja Macyn tavarataloon ostoksille.
Tosin minulla, yksineläjällä, ei ostoslista ollut pitkä tai sitä ei ollut
ollenkaan. Tosin oli nuoremmilla miehillä, kun molemmilla on kotona niin
sanottu naistenvalta. Ei taida olla viisasta mennä kotiin ilman tuliaisia.
Ruokailemassa kävimme erilaisissa ravintoloissa; kiinalaisessa, italialaisessa, korealaisessa ja myös paikallisten omistamassa paikassa. Ravintoloita New Yorkissa riittää, kun niitä sanotaan olevan kaikkiaan 25 000. Nuoremmat miehet jaksoivat olla myös illat menossa, joko jossakin konsertissa tai muussa musikaalissa. Itse tyydyin istumaan iltaa jossakin lähistön tai hotellin paikassa, tuota Mamma Mia musikaalia lukuun ottamatta
Viimeinen päivä
tahtoo mennä aina kotimatkalle lähdön ja matkustamisen merkeissä. Kun tarpeeksi
ehtii ja yhdelle reissulle saa nähdä, niin sopii sitä kotiinkin lähteä. Tässä
vaiheessa kirjoittamista kuulutetaan koneen lähdöstä.
Mitä vielä, tai
mitä muuta jäi mieleen matkasta? En ole mikään amerikkalaisen
kulttuurin ja elämänmenon, jos en paljoa muidenkaan, ihailija.
Kuitenkin, sanotaan
amerikkalaisista mitä tahansa, niin kokemani mukaan ystävällisiä ja
välittömiä
he ovat. Joka paikassa oli ystävällinen palvelu ja halukkuus antaa
neuvoja ja
apua ”maalaispojille”.
Tuo välittömyys
ja jopa iloisuus, mistä se voisi olla lähtöisin? En tiedä,
mutta voisiko vaikka olettaa. Eikö meille ole lopulta kaikkein tärkein
asia, perheen ja läheisten lisäksi, vapaus? Vapaa yhteiskunta, joka ei rajoita
kenenkään toimimisia ja tekemisiä. Tällä tarkoitan tietenkin laillista ja
hyväksyttävää toimintaa. Rikollista toimintaa ei tule hyväksyä ja sitä ei pidä
yksin rajoittaa, vaan pyrkiä lopettamaan heti alkuun. Yhdysvaltoja voidaan
pitää maailmassa tuon vapauden esikuvana ja myös puolustajana.
Kauas kannattaa välillä
mennä, niin näkee paremmin lähelle ja syvemmälle. Mutta, koti-Suomeen on aina
mukava palata, vaikka kotona ei yksineläjää kukaan odota tai ole vastassa. Tosin
eräs ystävä kävi hakemassa lentokentältä, kuten viikko sitten kävi sinne
viemässä.
Heräsin pienen unen jälkeen lentokoneessa tarjottavan aamukahvin
juomiseen. Ikkunoista häämöttää Suomen rannikko ja lopetan kotimatkalla
tekemäni matkakertomuksen tähän. Diaesityksen New York Citystä voit katsoa tästä!
24.01.2012 Presidentinvaalien ensimmäinen kierros
Vaaleista on varsinaisen tarkoituksen lisäksi myös se hyvä puoli, että kansalaiset pääsevät purkamaan patoutumia ja sanomaan suorat sanat, voittajat kehumaan ja häviäjät haukkumaan voittajia ja omia epäonnistujia. Tosin vaalien jälkeen kaikki kertovat, että ovat tehneet hyvän vaalityön ja ovat saaneet porukkansa liikkeelle tilaisuuksiin. Vaalikoppeihin porukkaa sen sijaan ei ole saatu tai jos on saatu, niin eivät ole äänestäneet kuten ovat luvanneet.
Tämän käydyn ensimmäisen kierroksen mielenkiintoisin oli jo galluppienkin mukaan se, kumpi tulee toiseksi ja Niinistön haastajaksi toisella kierroksella. Tiukka kisa siitä tuli, mutta Haavisto veti voiton niukasti Väyrysen nenän edestä. Toiset ovat tuloksesta sanoneet, että suvaitsevainen Suomi vei voiton konservatiiviselta Suomelta. Molempien saamat äänimäärät kuitenkin ylittivät viime kevään puolueidensa eduskuntavaalien äänimäärät. Tämä ei sinänsä ole ihme, kun presidentinvaaleissa valitaan henkilöä ja edustamaan Suomea.
Väyrysen valintaan ja hänen vaalityöhön kevään eduskuntavaalien kokemuksen perusteella voin vain todeta, että Keskustan puoluejohdolla on nyt itsetutkistelun paikka. Keskustan alamäki alkoi keväällä, johon ainakin yksi syy löytyy puoluejohdon city- liberaalista linjauksesta. Tämä tarkoittaa käytännössä perinteisten konservatiivisten alkiolaisten arvojen hylkäämistä ja pyrkimystä ”uusilla liberaalisilla” arvoilla saavuttaa enemmän kaupunkilaisia. Keväällä olin neljänä viikonloppuna elävänä vaalimaisostolppana markettien edessä ja vaalikadulla. Palaute oli melko kovaa, mikä kohdistui juuri tuohon puoluejohdon linjaukseen. Ei pohjoisen isäntiä ja emäntiä tai paljon muitakaan kiinnosta kielitaitoinen ja edustava naispuheenjohtaja, joka osaa edustaa Suomea kansainvälisesti. Pohjoisen kenttäväki haluaa puheenjohtajan, joka edustaa heitä. Heillä ei ollut ja jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin Perussuomalaiset. Näin sitten kävi muun muassa Oulun Kaupungissa, josta Keskusta ei saanut yhtään edustajaa. Äänet menivät muualle, pääasiassa Perussuomalaisille.
Päästiin eduskuntavaaleista ja alettiin hakea presidenttiehdokasta, tai paremmin, hakemaan vastaehdokasta Väyryselle, joka ilmoittautui heti mukaan. Kaikki mahdolliset käytiin läpi, mutta halukkaita ei löytynyt. Puoluejohdon oli pakko ”suostua” Väyryseen. Tämä vaalien alkuasettelu vei ne puuttuvat äänet, minkä päähän Väyrynen jäi toiselta kierrokselta. Tässä ehdokasasettelussa tuli esille puolueen jakautuminen ja se, että city- liberaalinen johto ei ollut perillä siitä, mitä mieltä kentällä ollaan. Se tuli selville ensimmäisen kierroksen jälkeen. Väyrynen lähti liikkeelle lähes tyhjästä ja luultavasti nosti koko Keskustan kannatuksen eduskuntavaaleja edeltäneelle tasolle. Tästä tulee kesän puoluekokouksessa kovat keskustelut. Syksyllä on kuntavaalit ja ne ovat puolueelle elämän ja kuoleman kysymys. Nykymenolla Väyrysen tuoma noste ei tule niissä vaaleissa kantamaan.
Maailma muuttuu ja aatteet sen mukana. Sosialidemokratialla ei näytä olevan enää uutta tai muista poikkeavaa annettavaa. Lipposen saama äänimäärä oli kaikkien aikojen pohjanoteeraus. Harmi, lähinnä Lipposen kannalta, joka on tehnyt pitkän ja näyttävän uran poliitikkona. Se vain oli niin, etteivät enää omatkaan häntä halunneet. Aika on tehnyt tehtävänsä ja aika on kieltämättä nuorempien. Vasemmistoliiton Arhinmäki sai suunnilleen puolueen eduskuntavaalien verran ääniä, mutta hän on Lipposta puolta nuorempi.
Jäämme odottamaan vaalien toista kierrosta, minkä tulos
ei ole itsestäänselvyys. Kaksi suosittua ehdokasta kilpailevät siitä, että kumpi
on suositumpi, liberaalimpi vai konservatiivisempi. Molemmat ovat kuitenkin ”suvaitsevaisia”, joka tuntuu olevan
se ajan henki. Nähtäväksi jäävät, kumman suvaitsevaisen me suvaitsevaiset suomalaiset haluamme
meitä suvaitsevaisia suomalaisia suvaitsemaan. Jos tämä suvaitsevaisuus
lisääntyy samalla tahdilla, niin ei tule olemaan helppoa olla meidän suvaitsevaisten suvaitsevainen
presidentti, joka mahdollisesti vielä suvaitsevampaa menoa joutuu suvaitsemaan.
Tulee
mieleen, että tässä ajassa on jotain samanlaista liikehdintää, kuin oli
60- ja 70- luvuilla. Sillon myös perinteisiä arvoja koeteltiin ja
kyseenalastettiin. Mutta, aikansa kutakin ja niistä ajoista ja
ajatuksista palattiin pikkuhiljaa "normaaliin päiväjärjestykseen".
Palataanko nykyisestä? Se jää nähtäväksi niille, jotka ovat vielä
näkemässä. Muutamat sitaatit kirjastani numero 9, "Muutoksen aika, Suuren ikäluokan matkassa", kertovat lyhyesti tuosta ajasta:
1970-luvun loppupuoli oli jo huopatossutehdaskautta. Opiskelijoiden 1970-luvun alkupuolen järjestämät valtavat massakokoukset, kurssi- ja laitosneuvostot ym. hävisivät 1970-luvun loppuun mennessä kokonaan ja tilalla oli vain hiljaisia ja poliittisesti naiiveja opiskelijoita ..."
Danielin
vaimossa heräsi usko siihen, että hän on saava kuolleen miehensä takaisin. Hän
kuuli Bonnken tulevan lähistölle saarnaamaan erään seurakunnan
avajaistilaisuuteen. Kahta päivää myöhemmin rukoushuoneella oli koolla liki
20.000 ihmistä.
Monien
vaikeuksien kautta vaimon onnistui tuomaan miehensä ruumis rukoushuoneen
kerhotilaan, jossa se asetettiin pöydälle. Ylhäällä kokoustilassa ei tiedetty
mitään tapahtuneesta. Yhtäkkiä ruumis virkosi eloon, ja häntä vartioimaan
jääneet järjestysmiehet alkoivat hieroa sitä. Salissa olevat ihmiset saivat
tiedon tapahtumasta ja ahtautuivat alasaliin rukoilemaan. Yhtäkkiä ruumis nousi
istumaan ja lähti kävelemään! Ihme oli tapahtunut!
Danielin
todistus oli vakuuttava kaikille kiinnostuneille. Ihmiset tulivat kosketetuiksi
hänen todistuksestaan siitä, mitä hän taivaassa oli nähnyt. Hänen kuvauksensa
on yhtäpitävä Raamatun ja muiden samankaltaisten kokemuksien omaavien kertoman
kanssa. Erikoisesti pysähdyttävää on Danielin kokemus helvetin portilla, jossa
hänelle osoitettiin anteeksiantamisen merkitys. Hän on vieraillut myös Suomessa
kertomassa, josta olen videon nähnyt.
"Huomasin yllättäen olevani pilvissä unessani. Minua
ympäröi todella kirkas valo, mutta ihmettelin, kun se ei häikäissyt silmiäni.
Minullahan on erittäin arat silmät ja pidän usein aurinkolaseja sen takia. Olo
oli kuin pumpulin sisällä. Ihanan kevyt, huoleton, ja tuntui kun suuri Rakkaus
olisi ollut kaikkialla, mahtava fiilis!!!
Kaukana soljui ihmisjonoja
valkeissa vaatteissaan. Yhtäkkiä minua kohden alkoi tulla pitkä kookas nainen
pilvistä. Häntä ympäröi kauniit vyötäisille ulottuvat leiskuvan punaiset
hiukset. Tunnistin hänet heti äidin äidiksi. Hän oli ollut minulle hyvin rakas.
Vietin kaikki kesäni Äijälässä maalla mummoni luona. Molemmat mummot olivat
hyvin rakkaita.
Jatkuu, eli: minä vain tuijotin
lumoutuneena äidin äitiäni ja hän sanoi minulle näillä sanoin: ”Tuija, taivas
on olemassa, sillä minäkin olen täällä!” Muistan sanat kuin eiliseltä päivältä.
Vastasin, että täällä on aivan ihanaa, ei huolia, ei murheita. Vain rakkaus.
Halusin jäädä
taivaaseen ja jättää lapseni maan päälle! Samalla hetkellä näin maahan eli
makuuhuoneeseen, missä vielä pienet tyttäreni nukkuivat sängyissään. Tiesin,
että jos minut huolittaisiin taivaaseen, lapseni kyllä pärjäisivät ilman
minua, mutta äidin äiti vastasi: ”Tuija, sinun on palattava, sillä sinulla
on vielä tehtävää.”
Sillä samalla sekunnilla heräsin omaan nauruuni.
Minulla oli aivan mieletön olo. Olinhan käynyt jossain, minne eivät kaikki
pääse vain ”vierailemaan”. Pääsin vielä sieltä tänne suorittamaan keskeneräisiä
tehtäviäni. Olen nähnyt myös toisesta mummostani enneunen, eli isäni äidistä,
kun hän oli tulossa hakemaan poikaansa taivaaseen.
PS. Sain Tuijalta luvan taivaskokemuksen julkaisuun bogissani. Linkki hänen kotisivuille; http://www.tuijajarvinen.com/
04.01.2012 Loppuvuosi 2011 ja vuodenvaihde 2012
Töistä oli tosin
virallisesti sairaslomalla. Mutta, kuten tahtoo olla, työt tulevat kotiin. Kansainvälisen
suuryrityksen finanssialan johtotehtävissä asiat menevät nopeasti eteenpäin,
eikä kovoin moneksi päiväksi kuvioista voi irrottautua. Käsipuolena kuitenkin
puhelista ja kannettavaa PC:tä voi kotonakin käyttää.
Jotenkin vain tuntuu, että kansainväliset yhteisvastuut
taloudesta eivät taida olla sittenkään se paras tapa saada asioita kuntoon ja
lopulta onko se hyväksi kenellekään. Toiset kuluttavat ja elävät kuin viimeistä
päivää ja toiset, Suomi mukaan lukien, joutuvat sen lystin maksumiehiksi. Sveitsiläiset
eivät maksa kenenkään kulutusjuhlia, vaan pitävät huolta oman maan taloudesta. Sen
seurauksena maa on tutkimusten mukaan paras paikka maailmassa olla ja elää.
Isompi tyttö muisti hyvin, kun
loppukesällä olivat viimeksi Suomessa. Pienempi katsoi lentokentällä pitkään,
mutta kun kotiin päästiin, niin pian oli jo syliin tulossa, jota jatkuikin
koko siellä olo ajan. Kulki perässä ja jos häivyin näkyvistä, niin pian huuteli
isolla äänellä perään.
Onhan siinä
huomattava ero, kun vertaa omaa yksineläjän elämää perheen elämään,
jossa on noinkin
pieniä asukkaita. Lapsiperheen arki pyörii lasten ympärillä ja paljolti
heidän ehdoilla. Siinä ei jää paljoa aikaa miettiä omia asioita, että
olenkohan minä nyt tyytyväinen ja onnellinen ja mitä minä haluan
seuraavaksi ja mahdollisesti tulevaisuudelta. Näin kävi ainakin
minulle, mikä toisaalta piristi talven ja pohjoisen kaamoksen keskellä.
Jokaisen yksineläjän kannattaisi viettää jonkin
aikaa lapsiperheessä, niin saisi jonkinlaisen kuvan siitä, mitä se
arkielämä sanan
varsinaisessa merkityksessä tarkoittaa ja voisi kokea vaikka saman kuin
itse. Toki siitä on aikanaan
kokemusta ehtinyt tulla, mutta ihminen unohtaa työmäärän helposti.
Hauskat muistot jäävät onneksi elämään.